Автобиографии на роми, записани 2005-2006 г.
Аз съм трето поколение ходжа…
Живко, р. 1972 г., девети клас, ходжаКазвам се Живко. Живея в махалата, така наречената “Предел махала”. Изпълнявам религиозна функция в махалата и съм ходжа. Аз съм трето поколение ходжа. Някога, през тоталитарно време, нямаше възможност хора, които имат желание да учат религия, особено ислям, да завършат някъде. Благодарение на това, че баща ми беше гражданин на тогавашна Югославия, имах възможност да посещавам често Стумица и Скопие и там благодарение на частни подготвителни курсове успях да взема няколко изпита, които ми дават възможността да изпълнявам службата. Баща ми пристига в Благоевград през 1980 г. Като преселници в махалата имахме време да се опознаем с хората и да се докажем. Майка ми е от Струмяни по-точно от Огражден.Тя е българка по гражданство. Иначе е турска циганка. Семейството ми е особено. Баба ми е македонка от Църник. Дошла е в Огражден и там се е оженила и деветдесет процента от махалата са ми роднини. Тя е чиста туркиня. Там се омъжва за циганин. Църник иначе е чисто турско село в Македония, Беровска община. Намира се между Делчево и Берово. Роднини имам и в Делчево, братовчеди по майчина линия. Потомството на баба ми в Огражден е от 1940г., когато е дошла и до сега наброява приблизително 700-800 души. Баба имала четири деца от първия брак. Мъжът й умира и тя се жени втори път и има още 3 деца. Това са първите роми в селото. Това всъщност е била прабаба ми. На майка ми баба. Аз имам смътен спомен за нея, защото съм бил на три или четири години, когато тя починала - на повече от 80 години. Спомням си я, много суха старица, прегърбена, бяла със сини очи. Мога да ви кажа, че в моето потомство от страна на майка ми всички са синеоки, бели и руси. Майка ми, ако я видите, няма да кажете че ми е майка – тя е бяла, руса със сини очи. Имам вуйчовци, които са леко мургави но имат задължително сини или зелени очи – задължителна родова черта. Баща ми е също гражданин на бивша Югославия, роден е в Струмица, живял е там и се е преселил в България. През 1969-1970 г. е дошъл за първи път на събор в България, нали имаше такива ежегодни събори между България и Македония и се запознава с моята майка в Коларово, Петричко. Майка ми имала роднина в Коларово. Баща ми започва по-често да идва, тъй като югославяните имали свободен достъп до Турция. Развил тук някаква търговия и решил да се ожени тук. Тогава нямало двойно гражданство и той приел българско. Тогава аз съм се родил - 1972 г. В началото живеели в Струмяни, а после в Сандански. Аз съм бил на 3 години, когато баща ми се е върнал в Струмица с нас и сме живели там около година и половина. Бил прогонен от там по политически причини, смятали, че е някакъв агент. Като се върнал, не е успял да се установи в селото и тръгнал да търси място където да живее. Така идваме в Благоевград в “Предел махала”. Родителите ми още живеят там. Баща ми /58 г./ в момента нищо не работи, не е пенсионер, защото няма никакъв трудов стаж, не получава и социални помощи, но тъй като е ходжа, има някакви доходи. Майка ми /55 г./ е пенсионерка. Ние сме 5 деца от баща ми. Преди това майка ми е била женена и имала едно дете – ставаме шест и все момчета. За съжаление най-малкият ни брат почина на 18 г., през 1997 г. – беше болен от анемия, сухи бъбреци по рождение и рахит. Сега сме 5 братя, имаме една сестра, взета от Майчин дом, защото нямали момиче, но тя се ожени в Македония. Детството ми е изцяло в Предел махала. Всеки човек от махалата ми е близък, познат, приятел. Никога не съм влизал в конфликт с тях. Между тях се случват караници, но аз се радвам на тяхното уважение, може би заради името което изградихме баща ми и аз и мястото, което заемаме като ходжи. Родителите ми живеят горе-долу добре. Аз живея в една стая по наследство. Баща ми даде на всеки по повечко, но аз като най-голям получих най- малко. Семейството ми е от четири човека – аз, жена ми и две деца. Имам и друга предистория. Това не ми е първи брак. От първия брак имам други две деца. Може да се каже, че живота на един циганин преминава непрекъснато в крайности. Първият си брак сключих на 17 г. Те по-скоро го договориха моите родители. После се женихме официално. Сега в момента се водя разведен и живея с втората си съпруга вече десет години. С нея нямам граждански брак. За развода не съм се допитвал до нашите. Прецених, че решението трябва да си е мое. Но иначе реагираха много отрицателно. Никога не съм стигал до там, че да ми помагат родителите и за това не се съобразявам изцяло с тях. Имам добри отношения с тях. Те в момента живеят с най-малкия ми брат. Иначе всички живеем почти в един двор. Всичките ми братя са женени. Тук съм завършил редовно 9 клас, но това което ме е вълнувало, без да смятаме ученето в Струмица, съм го учил сам – исямска философия. Завършил съм курсове за автомонтьор. Работих в автосервиз “Пирин” една година, като автобояджия, но като навлезе демокрацията ме дискриминираха и съкратиха - аз бях първият съкратен там. Причината беше, че бях ром. По-късно уволниха и други момчета роми. В Благоевград баща ми е дошъл случайно. Аз не живея буквално в Предел махала, но съм много близко до нея. Има една улицаq която е “Липа 28”. Тя е точно зад зоологическата градина. Някога, в тези къщи, в които сега вече се преселват цигани, бяха вилни сгради принадлежащи на българи. В крайна сметка те продават къщите, може би и оправдано, защото знаете, много близко до махалата – кражби често, проблеми често, често разправии. Не може да се отрече факта, че между ромите съществуват и такива, които стигат до крайности, но в махалата се знаят кой е такъв и кой е съвестен и си печели честно и почтено прехраната. Тук става въпрос за една махала в която ние непрекъснато сме заедно. По един или друг начин ние сме много обединени. Колективът, който имаме в махалата, може би е предимство, може би не. Не мога точно да преценя, защото в едни случаи е предимство, а в други – не. Колективизмът понякога се получава спонтанно – когато някой има нужда да му се помогне, всеки тръгва спонтанно, без да има някакви съображения. Може би е в ценностната система, може би е вродено в гена на рома, за да могат в продължение на векове хората да се защитават и да оцеляват. Аз съм убеден, че това е изразено много силно в нашето общество. Йерархия съществуваше до преди десетилетия, изразяваща се в лицето на определени хора, например ходжата и баш богатите. Ако някой ром е много богат, той по един или друг начин застава високо в йерархията и неговата дума е била винаги изслушвана, имал е уважението на хората.За съжаление доста се промени ценностната система на ромите.